Oldal kiválasztása

A Freestyle Foci 2017-re már olyan élsporttá vált, amely magával hozza a profi étkezést, és a vitaminok utánpótlását, amely főleg télen a leghasznosabb. Természetesen semmi nem helyettesítheti a természetesz forrásokból kinyert vitaminokat a szervezet számára, de olykor fontos egy kis utánpótlás, pláne ha a hideg idő ellenére kültéren gyakorolunk.

Ha az izületek, csontok állapotának javítása a cél, először is szét kell választani a kettőt.

Kezdjünk a csontok állapotának javításával. Leegyszerüsítve a képlet: ha akarunk valamit építeni, alapanyagra illetve munkaerőre van szükségünk. A csontok esetében az alapanyag a kálcium, a munkaerő a D-vitamin. Míg a kálcium az alapanyagot szolgáltatja az újjáépülő csont-szerkezetnek, a D-vitamin ennek szintézisét gyorsítja. D-vitamin nélkül kálcium-szintézis nem létezik, kálcium nélkül nincs beépülő alapanyag.

Javaslat: Napi 500 mg kálcium, 2000 NE D-vitaminnal párosítva a csontregenerálódás optimális ütemét fogja eredményezni.

vitaminok-608x347

Az izületek állapotának javítása már egy komplettebb történet. Az izület kollagénszerkezet. Az alapanyag itt a kollagén, a munkaerő a C-vitamin. Kollagénszintézis C-vitamin nélkül abszolúte nem létezik. Míg a C-vitamin a kollagénszintézist fogja fokozni, a kollagén az alapanyag. Viszont: az izületek regenerálódása nagyon lassú folyamat. Magát az izületi felületet regenerálni nem igazán lehet. Ha már megtörtént a kopás, az egy lassú folyamat lesz, mivel se a porcnak nincs vérkeringése, se az izületnek. Míg az izületi felületet regenerálni egy elképesztően lassú és bonyolult folyamat, támadjuk meg más irányból:

Több izületi folyadék! Ha már megtörtént a kopás, az izületi folyadék mennyiségét tudjuk növelni, ami miatt sportolás közben elszenvedett izületi sérülések kisebb mértékűen lesznek. Az izületi kenést bemelegítőkrémekkel, hosszú és alapos bemelegítéssel a fizikai terhelés előtt, illetve Omega 3 zsírsavakkal lehet.

Javaslat: Napi 2000 mg C-vitamin, illetve 2000 mg kollagén az izületi felület megfelelő regenerálódását fogja maga után vonni, illetve napi 3000 mg Omega 3 az izületi folyadék-termelést kellőképpen fogja segíteni. Terhelés előtt minimum 15 perces, minden izületet átmozgató bemelegítés, és nyújtás (főleg a combhajlító, combfeszítő, csípő- és derék, ill. hátizmok).

UI: A vitaminok vízzel ürülnek, vitamin-túladagolás nem létezik. A vitaminok vízben, és zsírban oldódnak. A C-vitamin felezési ideje magas dózis bevitele esetén 30 perc, így érdemes C-vitamint és kollagént együtt bevenni, illetve a Kálcium, Omega 3, D vitamin egy időben. A legegyszerűbb megoldás mindent reggel, egyszerre, egy jó adag vízzel együtt, mivel reggel a kortizol-szint alacsony, az élettani-folyamatok a maximum hatásfokon működnek.

Szerző: Lipták Péter